«من مات بغیر إمام مات میتة جاهلیّة»هر کس بدون امام از دنیا برود مرده او همانند مردگان دوران جاهلیت است .(مسند أحمد ، ج 4 ، ص 96 ؛ المعجم الکبیر للطبرانى ؛ ج 19 ، ص 388 ؛ مجمع الزوائد للهیثمى ، ج 5 ، ص 218 ؛ شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید ، ج9 ، ص 155 وى گفته : « وأصحابنا کافّة قائلون بصحّة هذه القضیّة » الإحسان بترتیب صحیح ابن حبان ج7،ص49.)
و مسلم نیز در صحیح خود به واسطه ابو هریره از رسول اکرّم ( ص ) آورده است که فرمود :« من خرج عن الطاعة وفارق الجماعة فمات ، مات میتة جاهلیّة »کسى که از فرمان حاکم سرپیچى نموده و از جامعه مسلمانان جدا شود همانند مردگان زمان جاهلیت از دنیا خواهد رفت .(صحیح مسلم ، ج 6 ص 21 ، کتاب الإمارة ، باب الأمر بلزوم الجماعة )
حال میپرسیم که تکلیف حضرت صدیقه طاهره ( س ) که با ابوبکر بیعت نکرد چه میشود؟
با اینکه در حقّ او آیه تطهیر نازل شده،و صدها روایت از رسول گرامى ( ص ) در فضیلت او رسیده است ، مانند : « فاطمة سیّدة نساء هذه الأمّة » و یا « سیّدة نساء اهل الجنّة»فی صحیح البخاری :
قال رسول اللّه :یا فاطمة ألا ترضین ان تکونی سیّدة نساء المؤمنین أو سیّدة نساء هذه الامّة .(صحیح البخارى ، ج 7 ، ص 142 ، کتاب بدء الخلق باب علامات النبوّة ، کتاب الاستئذان ، باب من ناجى بین یدی الناس ؛ صحیح مسلم ، ج7 ، ص143 کتاب فضائل الصحابة باب ( 15 ) باب من فضائل فاطمة بنت النبی - صلى اللَّه علیه وآله)
آیا روایات « مات میتة جاهلیّة » قابل اعتماد نیست؟ یا نستجیر باللّه حضرت زهرا ( س ) به سخن و سنّت پیامبر عمل ننمود؟ و یا ابوبکر را شایسته جانشینى نمىدانست؟
یا باید بپیذیرند که فاطمه زهرا نستجیر بالله به مرگ جاهلی از دنیا رفته و اهل آتش است و یا قبول کنند که ابوبکر خلیفه بحق پیامبر نبوده است.
و این که فاطمه زهرا اهل آتش باشد با مضمون آیه تطهیر و حدیث بخاری و مسلم که فاطمه زهرا را سید و بانوی زنان بهشتیان می شمارد هماهنگ نیست. پس شبهه عدم مشروعیت خلافت ابوبکر در ذهن تقویت می شود.