نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

ایه تطهیر شامل چه کسانی هست؟

آیا آیه تطهیر(33احزاب) شامل زنان پیامبر هم می شود؟

هنگامی که درآیات قبل از آن سخن از زنان پیامبر اکرم (ص) به میان آمده ، ضمیر جمع مؤنث به کار رفته مانند: من یات منکن - و من یقنت منکن - لستن - ان اتقیتن - تخضعن - وقرن - بیوتکن و... ولی وقتی به آیه تطهیر رسیده ضمایر جمع مذکر به کار رفته مانند:لیذهب عنکم - ویطهرکم .

   

اولا مشخص است که مخاطب در آیه تطهیر غیر از مخاطب در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر است.
2 - زنان پیامبر گرامی (ص) متعدد بودند و در خانه های مختلف زندگی می کردند و لذا در آیه 32 جمله (وقرن فی بیوتکن) آمده است و اگر چنان که آیه تطهیر نیز شامل آن ها می شد باید جمله (اهل البیوت) می آمد و حال آن که (اهل البیت) آمده است.

 

3 - طبق روایت صحیح مسلم و غیره وقتی آیه تطهیر نازل شد رسول اکرم (ص) حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین را زیر کساء قرار داد و آیه شریفه قرائت فرمود روایت صحیح مسلم:

 

قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم غَدَاةً وَعَلَیْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْر أَسْوَدَ
فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَیْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ
جَاءَ عَلِیٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ
تَطْهِیرًا).

صحیح مسلم: 7 /130 ح 6414.

 

4 - در صحیح مسلم آمده که از زید بن ارقم سؤال شد آیا به زنان پیامبر (ص) اهل بیت پیامبر گفته می شود یا خیر؟ پاسخ داد همسر مرد از اهل بیت آن به حساب نمی آید چه بسا زنی با مردی یک عمر زندگی می کند ولی آخر عمر طلاق گرفته و به خانه پدرش رفته و جزء اهل بیت پدر محسوب می شود:

 

إنّ زید بن أرقم سئل عن المراد بأهل البیت هل هم النساء ؟ قال: لا / وأیم اللّه ، إنّ المرأة تکون مع الرجل العصر من الدهر ، ثمّ یطلّقها ، فترجع إلى أبیها وقومها.

 

صحیح مسلم: ج 7 ص 123، (رقم 6381)، کتاب فضائل الصحابة، باب فضائل علی بن أبی طالب (ع).

5 - زنان پیامبر هیچیک ادعا نکرده اند که آیه تطهیر شامل ما نیز می شود بلکه خلاف آن را نقل کرده اند مانند ام سلمه که می گوید پس از نزول آیه تطهیر و تکریم حضرت رسول گرامی علی و فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام را ، من جلو رفته و از حضرت پرسیدم آیا من هم عضو اهل بیت هستم ؟ حضرت پاسخ داد تو آدم خوبی هستی و عضو اهل بیت نیستی بلکه از همسران پیامبر هستی :

صحیح ترمذی: 

عن أمّ سلمة، أنّ النبی صلى الله علیه وسلم جلل على الحسن والحسین وعلى وفاطمة کساء ثمّ قال : «اللهم هؤلاء أهل بیتى وحامّتی أذهب عنهم الرجس وطهّرهم تطهیرا فقالت أم سلمة : وأنا معهم یارسول الله ؟ قال: إنّک على خیر. هذا حدیث حسن صحیح . وهو أحسن شئ روى فی هذا الباب.

سنن الترمذی: ج 5 ص 361.
رواه الحاکم قائلا: هذا حدیث صحیح على شرط البخاری ولم یخرجاه. المستدرک: 2/ 416، 3/ 146. وقال بعد نقل روایة اخرى بعد ذلک: هذا حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه. المستدرک: 2/ 416.

وروى أیضاً عن عن عمر بن أبی سلمة قال: (لما نزلت هذه الآیة على النبی (صلى الله علیه وآله): (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا) فی بیت أم سلمة، فدعا فاطمة وحسناً وحسیناً، فجللهم بکساء وعلی خلف ظهره، فجلله بکساء، ثم قال: اللهم، هؤلاء أهل بیتی، فاذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیراً، قالت أم سلمة: وأنا معهم یا رسول الله؟ قال: أنت على مکانک وأنت إلى خیر).

سنن الترمذی 5: 328. قال عنه الألبانی: صحیح. صحیح سنن الترمذی، الألبانی 3: 306 ح 3205.

در روایتی که سیوطی و طبرانی و احمد بن حنبل نقل کرده اند آمده که ام سلمه می گوید من جلو رفته و طرف کساء را گرفته تا داخل شوم حضرت رسول گرامی (ص) کساء را از دست من گرفت و کشید و به من اجازه ورود به درون عباء را نداد:

عن أمّ سلمة أنّها قالت: «فرفعت الکساء لأدخل معهم فجذبه من یدی وقال: إنّک على خیر .

مسند أحمد ج 6 ص 323، المعجم الکبیر للطبرانی ج 3 ص 53،الدر المنثور ج 5 ص 198.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد