نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

ام سلمه عایشه را نهی میکند

هنگامى که عائشه تصمیم به خروج گرفت، ام سلمه به او گفت:تو رابط میان رسول خدا و امتش هستى و حجاب تو براى حفظ حرمت او زده شده است.


قرآن دامن لباس تو را جمع کرده؛ پس آن را پهن مکن و بچه شترهایت را سکنى داده و آنها را روانه صحرا نکن، خداوند پشت سر این امت است. اگر رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلم مى‏دانست جهاد به عهده زنان نهاده شده به تو سفارش مى‏کرد؛ بلکه پیامبر تو را از راه افتادن در شهرها نهى کرد.

  

اگر در یکى از این بیابانها رسول خدا با تو برخورد کند در حالى که شترت را به سرعت از یک آبشخور به آبشخور دیگر مى‏رانى، به او چه خواهى گفت؟. اعمال تو در محضر خداست و به سوى رسولش باز خواهى گشت به خدا قسم اگر من گفته شود: «ام سلمه! داخل بهشت شو» باز حیا مى‏کنم با محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلم ملاقات کنم در حالى که حجابى را که او براى من زده است هتک کرده باشم.


پس خانه‏ات را پناهگاه خود، و پهنه شرم و حیا را قبرت قرار ده تا او را به همین حال دیدار کنى که اگر به آن پاى بند باشى بیش از همه حال مطیع خداوندى و مادامى که در آن ثابت قدم هستى بیش از همه وقت یاور دین هستى. و اگر سخنى از رسول خدا را که مى‏دانى، به تو یادآور شوم همچون نیش زدن مارى سیاه و سفید گزیده خواهى شد. و السّلام»


أبی الفضل بن أبی طاهر المعروف بابن طیفور (متوفاى380 هـ ) بلاغات النساء، ج1، ص3، طبق برنامه الجامع الکبیر


الحربی، أبو إسحاق إبراهیم بن إسحاق (متوفاى285هـ)، غریب الحدیث، ج2، ص486، تحقیق: د. سلیمان إبراهیم محمد العاید، ناشر: جامعة أم القرى ـ مکة المکرمة، الطبعة: الأولى، 1405هـ.


الدینوری، ابومحمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفاى276هـ)، الإمامة والسیاسة، ج1، ص51، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م.


الآبی، ابوسعد منصور بن الحسین (متوفاى421هـ)، نثر الدر فی المحاضرات، ج4، ص31، تحقیق: خالد عبد الغنی محفوط، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت /لبنان، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2004م.


الزمخشری الخوارزمی، ابوالقاسم محمود بن عمرو بن أحمد جار الله (متوفاى538هـ)، الفائق فی غریب الحدیث، ج2، ص168، تحقیق: علی محمد البجاوی -محمد أبو الفضل إبراهیم، ناشر: دار المعرفة، الطبعة: الثانیة، لبنان.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد