نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

خدای مجسم ! خدای وهابیت

به یک نمونه از توحید وهابیت اشاره کنم که شاید برای شما مخاطب گرامی نیز جذاب باشد:

إن الله عز و جل سمیع بصیر … یتکلم و یرضی و یغضب و یسخط و یعجب و یضحک و ینزل کل لیلة إلی سماء الدنیا کیف شاء … فیقول: هل من داع فاستجیب له؟ هل من مستغفر فاغفر له؟  حتی یطلع الفجر …
  

خداوند، می‌شنود و می‌بینید و صحبت می‌کند و راضی می‌شود و مسخره می‌کند و تعجب می‌کند و می‌خندد و هر روز از عرش به آسمان دنیا می‌آید … و می‌گوید: آیا دعا کننده‌ای هست تا دعایش را به اجابت برسانم؟ آیا استغفار کننده‌ای هست تا گناهش را ببخشم؟ تا این‌که فجر طلوع می‌کند و خداوند به آسمان برمی‌گردد …(مجموع فتاوای- إبن تیمیه – جلد ۵، صفحه ۶۱)


جالب اینجاست که إبن بطوطه می‌گوید:

 إنه حضر یوم الجمعة وشاهد ابن تیمیة یعظ الناس على منبر الجامع ویذکرهم، وإنّ من جملة کلامه: أن الله ینزل إلى سماء الدنیا کنزولی هذا، ونزل درجة من درج المنبر، فعارضه فقیه مالکی یعرف بابن الزهراء إلى آخر الحکایة ... مع العلم أن ابن تیمیة أودع فی السجن منذ سادس شعبان ...

من خودم در مسجد دمشق شاهد بودم که إبن تیمیه در بالای منبر در رابطه با تجسیم سخن گفت و گفت: خداوند از آسمان به زمین می‌آید. سپس از پله‌های منبر پایبن آمد و گفت: همین‌طور که من از این پله‌ها پایین می‌آیم، خداوند هم از آسمان به زمین می‌آید. خیلی‌ها به او اعتراض کردند و او را بردند به محکمه و … .(رحلة- صفحه ۱۱۳)

 در کتاب سر اعلام النبلاء مطلبی در این باره آمده است که ماجرا را کمی بزرگتر می کند:

کسی که اقرار نکند بر اینکه خداوند متعال تعجب می کند و می خندند و هر شب از آسمان دنیا می آید و می گوید: آیا دعا کننده‌ای هست تا دعایش را به اجابت برسانم؟ آیا استغفار کننده‌ای هست تا گناهش را ببخشم؟ پس همانا او زندیق و کافر است. توبه داده می شود. اگر توب کرد که هیچ اگر توبه نکرد باید گردن او را زد و نماز نیز بر او خوانده نمی شود و در مقبره مسلمین نیز دفن نمی شود.

به نظر شما مخاطب گرامی آیا این توحید و خداشناسی است؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد