نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

نقد و بررسی وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة / نقد و بررسی وهابیت / review on wahhabism

پیامبر صلی الله علیه و اله بر سر علی علیه السلام عمامه گذاشت

آیا صحیح است که پیامبر اکرم(ص) با عمّامه  خود برای علی(ع) تاج گذارى نموده و براى مقامى مانند مقام پیامبر(صلى الله علیه وآله)مهیّا نموده است، با این تفاوت که او مبلّغ دین پیامبر بوده و پس از وى جانشین او است.؟؟


در «کنز العّمال»(1) از على(علیه السلام) روایت شده است:

«عمّمنی رسول الله(صلى الله علیه وآله)یوم غدیر خُمّ بعمامة، فسدلها خلفی» (پیامبر(صلى الله علیه وآله)در روز غدیر خم بر سر من عمّامه اى گذاشت و یک سر آن را به پشت من انداخت). و در لفظى دیگر: «فسدل طرفها على منکبی» (یک سر آن را بر دوش من افکند). سپس فرمود: «إنّ الله أمدَّنی یوم بدر وحنین بملائکة یعتمّون هذه العمّة» (همانا خداوند مرا در جنگ بدر و حنین توسّط فرشتگانى که این عمّامه را بر سر داشتند، یارى فرمود). و فرمود: «إنّ العمامة حاجزةٌ بین الکفر والایمان» (عمّامه مانع و مرزى است بین کفر و ایمان).  

  و حافظ دیلمى از ابن عبّاس نقل کرده است: آن گاه که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)على(علیه السلام)را با سحاب(2) عمّامه گذارى کرد به او فرمود: «یا علیُّ العمائم تیجان العرب»(3). (اى على عمّامه ها تاج هاى عرب هستند).

 

ابوالحسین ملطى(4) در «التنبیه و الردّ»(5) مى گوید:

 

سخن آنها ـ یعنى رافضى ها ـ: «على در سحاب (ابر) است» برگرفته از سخن پیامبر(صلى الله علیه وآله)خطاب به على(علیه السلام)است آنگاه که نزد پیامبر آمد در حالى که عمّامه پیامبر را که «سحاب» خوانده مى شد بر سر نهاده بود فرمود: «قدأقبل علیّ فی السحاب» (على در سحاب آمد); یعنى در آن عمّامه اى که سحاب نام داشت آمد، ولى آنان این سخن را به گونه اى غیر از آنچه که مقصود بوده، تأویل کرده اند.

 

و حلبى در کتاب «سیره»(6) مى گوید:

 

پیامبر(صلى الله علیه وآله) عمّامه اى داشت که سحاب نامیده مى شد و آن را به على بن ابى طالب ـ کرّم الله وجهه ـ پوشاند. و گاهى على ـ کرّم الله وجهه ـ آن را مى پوشید و بر پیامبر وارد مى شد و حضرت(صلى الله علیه وآله)مى فرمود: «أتاکم علیٌ فی السحاب» (على در سحاب نزد شما آمد) یعنى در عمّامه اى که آن را پیامبر به ایشان هدیه کرده بود.

 

امینى مى گوید: این است معناى آنچه که به شیعه نسبت مى دهند که مى گوید: «على در سحاب است»، و بر خلاف ادعاى ملطى هیچ کس از شیعه آن را به غیر معنایى که مقصود بوده، معنا نکرده است، بلکه اهل سنّت این جمله را به گونه اى دیگر معنا کرده و به شیعه افتراء بسته اند و خداوند به حساب آن ها رسیدگى خواهد کرد.

 

پس روز تاجگذارى، گرامى ترین روز در اسلام و بزرگترین عید دوستداران امیر مؤمنان(علیه السلام)است، هم چنان که این روز، زمان برانگیخته شدن کینه و خشم دشمنان اوست(7).

 

پی نوشت:

 

1 ـ کنز العمّال 8: 60 (15/482، ح 41909); و نیز : الریاض النضرة 3: 17; فرائد السمطین 1: 75، باب 12، ح 41; الفصول المهمّة: 41.

 

2 ـ ابن اثیر در نهایه 2: 160 (2/345) مى گوید: «اسم عمامه پیامبر(صلى الله علیه وآله) سحاب بود».

 

3 ـ الفردوس بمأثور الخطاب (3/78، ح 4246).

 

4 ـ محمّد بن احمد بن عبد الرحمن ملطى شافعى، متوفّاى (377).

 

5 ـ التنبیه والردّ على أهل الأهواء والبِدَع: 26 (ص 19).

 

6 ـ السیرة الحلبیّة 3: 369 (3/341).

 

7 ـ شفیعی شاهرودی، گزیده اى جامع از الغدیر، ص 82.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد